Proiectul ZEST4EDU a continuat la Școala Gimnazială „Carmen Sylva” Horia

Proiectul ZEST4EDU – activități nonformale pentru o educație de calitate – în care Inspectoratul Școlar Județean Neamț este partener, a continuat la Școala Gimnazială „Carmen Sylva” Horia.

După ce luna trecută 20 de profesori ai Centrului Școlar de Educație Inclusivă din Târgu-Neamț au participat la un atelier de formare în „affirmative art” (vezi articol AICI), proiectul ZEST4EDU a continuat la Școala Gimnazială „Carmen Sylva” din  comuna Horia.

Aici, elevii din grupul țintă al proiectului Zest4Edu au fost inițiați în tainele limbajului financiar-bancar, au redactat un ziar al școlii și au confecționat accesorii pentru telefon pe care le vor scoate la licitație, în scop caritabil.

Conceptul de educație nonformală este introdus relativ recent în vocabularul activ al limbii române legat de câmpul semantic al educației și se referă la toate experiențele de învățare de care au parte elevii în școală și în afara ei în mod organizat, dar neobligatoriu și fără un curriculum explicit sau impus.

Elevii au fost inițiați în tainele limbajului financiar-bancar, abordând teme precum: tipuri de bănci și de conturi bancare, istoria și evoluția banilor și a monedei noastre naționale, întocmirea unui buget personal și a unui plan de economisire cu pași clari și concreți pentru atingerea unor obiective personale.

Cu ajutorul cadrelor didactice, elevii din grupul țintă al proiectului Zest4Edu au redactat un ziar, editat ca supliment al revistei „Familia” a Școlii „Carmen Sylva”.

Proiectul ZEST4EDU – Școala Gimnazială „Carmen Sylva” Horia

Ziarul se numește „Educația pentru viață de la A la Ze(s)t” și prezintă experiențe ale elevilor din timpul activităților marca Zest4Edu, derulate în anul școlar 2021-2022.

Ziarul reprezintă produsul proiectului educațional „Democrație = implicare” realizat de către profesorii școlii în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Neamț, ca activitate complementară proiectului Zest4Edu.

Prin implementarea proiectului educațional „Democrație = implicare”, s-a urmărit atingerea unor obiective de tipul: dezvoltarea unei atitudini civice în rândul tinerilor; dezvoltarea capacității de documentare, de argumentare și de utilizare a dovezilor în elaborarea unui discurs/text argumentativ, a gândirii critice și raționale, a fair-play-ului, în comunicarea școlară și în societate; realizarea unei publicații (ziar/revistă/supliment la revista școlii) în care să se evidențieze informații și cunoștințe dobândite, competențe dezvoltate în cadrul activităților nonformale; asimilarea unor noțiuni privind libertatea de exprimare şi responsabilitatea social-politică, egalitatea şi dreptatea, drepturile omului/copilului, evaluate în context educațional nonformal.

Proiectul ZEST4EDU – Școala Gimnazială „Carmen Sylva” Horia

Pentru ca activitățile nonformale să aibă o finalitate practică, s-a optat pentru realizarea de către elevii din grupul țintă al proiectului Zest4Edu, sub îndrumarea cadrelor didactice, a unor produse finale inedite și foarte utile: trăistuțe pentru telefonul mobil, confecționate din pânză de sac și împodobite cu modele cusute cu migală și fantezie în punctul românesc.

Astfel, fiecare elev din grupul țintă a făcut o trăistuță cu mâner din bandă tricoloră și cusuturi originale. Niciuna dintre ele nu seamănă cu cealaltă, deoarece fiecare elev și-a pus la lucru creativitatea, îndemânarea și capacitatea de documentare și de utilizare a resurselor identificate.

Unii elevi s-au inspirat de pe internet, alții au apelat la părinți, bunici și profesori pentru idei și ajutor.

Proiectul ZEST4EDU – Școala Gimnazială „Carmen Sylva” Horia

Indiferent de sursa de inspirație, de inventivitatea sau de simplitatea modelului ales, de acuratețea cusuturii, cert este că șaizeci de trăistuțe originale, lucrate cu bucurie, cu atenție și cu maximă implicare vor fi încărcate pe platforma Minimarket a proiectului și scoase la licitație în toamna anului 2022.

Suma de bani rezultată din vânzarea acestor produse va fi folosită în scop caritabil pentru sprijinirea unor copii cu posibilități financiare reduse în achiziționarea de obiecte de uz școlar.

Astfel de activități la care elevii participă cu entuziasm ne atrag atenția nouă, profesorilor, că învățarea nu trebuie să fie o corvoadă, un proces obositor și chinuitor pentru copii, ci poate fi o sărbătoare, o bucurie, o permanentă descoperire, o adevărată călătorie inițiatică” – a declarat Inspector Școlar General Florentina Moise.