20 de profesori ai CSEI Târgu-Neamț au participat la un atelier de formare în „affirmative art” (FOTO)

20 de profesori ai Centrului Școlar de Educație Inclusivă din Târgu-Neamț au participat, vineri, 20 mai, în cadrul proiectului „ZEST4EDU – O nouă perspectivă în educație” la un atelier de formare în „affirmative art” – o metodă inedită, bazată pe artă, un instrument de formare inițiat de norvegianul Eirik Jarl Trondsen.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS

Proiectul, în care sunt incluse nouă școli din județul Neamț, este implementat de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Neamț, în colaborare cu ISJ Prahova, cu Asociația “Go Ahead” București și cu Fundația Art for Change, Norvegia, (proiect finațat prin Granturile SEE și Norvegiene).

Am locuit 12 ani în Africa. Nu mi-am putut vedea fiica, eram foarte trist, așa că mi-am imaginat că suntem împreună și am pictat-o fiind cu mine.

După 2,3 ani, eram cu fata mea și acum locuim împreună, în Norvegia. Apoi, am studiat la universitatea MIT din SUA, deși nu mă pricep la matematică. Atunci, am desenat că voi avea o familie.

De fapt, am un tricou pe care l-am desenat pe vremea aia… am desenat un fel de navă spațială. În acel timp nu avem o casă, nici familie, și nu făceam nici artă. De atunci, am cumpărat o casă, am o familie și fac și artă. Singurul lucru pe care nu îl am încă este al treilea copil.

Aceasta este călătoria mea și, pentru că a funcționat în cazul meu, în SUA, după ce am cunoscut o arhitectă din Boston, originară din România, am decis să lucrăm împreună, să cumpărăm o mașină, cu care am călătorit prin toată America făcând workshopuri pe această temă. De acolo, din Congo în Mombasa, în vreo 16 țări din întreaga lume” – a povestit formatorul Eirik Jarl Trondsen.

În acest proiect, profesorii, elevii, dar și părinții sau membri ai comunității au parte de diverse activități de socializare, de educație non-formală și dezvoltare personală.

Exercițiul pe care îl facem este următorul: În primul rând, unde te situezi acum? La ce ești bun, cui îi ești recunoscător, pe cine susții și cine te susține, autoportret etc. Apoi, mergi în viitor. Nava spațială e încă acolo, desenată. Acum sunt aici și încerc să dau la o parte ce mă împiedică să ajung acolo unde vreau în viitor.

E un fel de încurajare, să trăim viața visurilor noastre, să profităm de ocaziile apărute și să ne urmăm inima. Asta le arătăm profesorilor, ca ei mai departe să le transmită informația elevilor. Pentru că, dacă elevii își pictează viitorul cu propriile mâini, sunt mult mai motivați.

Dacă îți spune altcineva, de exemplu, că trebuie să devii doctor, nu știu cât de mult funcționează. Dar dacă vine din interior, pui pasiune să îți transformi visul în realitate”, a mai spus Eirik Jarl Trondsen.

Obiectivul general este creșterea gradului de incluziune socială a elevilor și accesul la o educație de calitate, echitabilă și incluzivă în județele Prahova și Neamț prin măsuri specifice de care beneficiază peste 650 de elevi aflați în situație de risc din 19 școli, 200 de părinți/tutori, 200 de membri ai personalului didiactic și 100 de persoane din alte grupuri secundare (elevi, părinți, alți membri ai comunității).

Sunt momente în viața elevilor în care sprijinul acordat de un specialist (consilier școlar/specialist în activități non-formale) este esențial și face diferența între abandon și continuarea studiilor.

Sunt momente în care încurajarea, afecțiunea și empatia manifestată față de copii le dezvoltă încrederea în sine și „le oferă aripi să zboare”.

Cum să afle un copil dacă are spirit antreprenorial dacă nu îl dezvoltă în activități specifice?
Cum să manifeste un copil toleranță dacă nu este informat cu privire la aceste concepte și nu le exersează întru-un mediu incluziv?
Cum să fie creativ dacă nu este solicitat să abordeze activitățile într-un mod inovativ, atipic și divergent?

Proiectul „ZEST4EDU – O nouă perspectivă în educație” abordează fenomenul educațional din perspectiva optimei colaborări elev-părinte-profesor în vederea cresterii gradului de incluziune sociala a elevilor si accesul la o educatie de calitate, echitabila si incluziva.

În cadrul proiectul desfasuram, în principal, următoarele activități:

1. Dezvoltare personală pentru elevi (consiliere individuală și de grup).
2. Educatie non-formala pentru elevi – sunt organizate activitati de educatie non-formala de tip cetatenie activa si educatie antreprenorială.
3. Socializare pentru copii și tineri cu CES – partenerul norvegian va desfasura o activitate artistico-plastică „Empower your dreams/Dream Car” cu scopul dezvoltarii gandirii, diversificarii trairilor personale, stimularii inteligentei emotionale, a empatiei si abilitatilor de comunicare.
4. Activități de informare și consiliere a părinţilor, programe de educație parentala
5. Activități de formare pentru cadrele didactice.

Cadrele didactice vor prelua metode folosite de partenerii Norvegieni pentru a incuraja elevii din scolile implicate in proiect sa fie motivati sa isi urmeze visurile si sa gaseasca solutii pentru a le indeplini.

Astfel, prin metode creative si atractive, cadrele didactice pot contribui la scaderea ratei de absenteism si abandon, prin crearea unei imagini vizuale pentru fiecare ele raportat la obiectivele elevului (planul de dezvoltare inviduala).

Alături de aceste activități, vor fi dotate 19 sali pentru desfasurarea activitatilor de dezvoltare personala.

Mă bucur că, împreună „învățăm copiii cum sa gândească, nu ce sa gândească.” – a declarat inspectorul școlar general, prof. Florentina Luca Moise

PUBLICITATE