Zest4Edu – O nouă perspectivă în educație – Reflecții după 21 de luni de proiect

Inspectoratul Școlar Județean Prahova, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Neamț, cu Asociația “Go Ahead” București și cu Fundația Art for Change, Norvegia, implementează „Zest4Edu – O nouă perspectivă în educație”, proiect finanțat prin Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021.

Proiectul este finanțat de Fondul Român de Dezvoltare Socială, în calitate de Operator de Program pentru ”Programul Dezvoltare locală, reducerea sărăciei și creșterea incluziunii romilor” și are un buget total de 5.464.478,93 lei, din care 4.644.807,09 grant norvegian (85%) și 819.671,84 lei cofinanțare națională (15%).

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS

Proiectul are ca scop creșterea gradului de incluziune socială a elevilor și a accesului la o educație de calitate, echitabilă și incluzivă în județele Prahova și Neamț prin măsuri specifice de care vor beneficia peste 650 elevi aflați în situație de risc din 19 școli, 200 părinți/tutori și membri ai familiilor acestora, 200 de membri ai personalului didactic și 100 de persoane din alte grupuri secundare, respectiv elevi, părinți, alți membri ai comunității.

Au trecut 21 de luni de activități cu elevii, cadrele didactice și părinții, iar echipa de implementare a proiectului din Inspectoratul Școlar Județean Neamț a ajuns la un moment de bilanț.

Reflectând asupra rezultatelor obținute în proiect în această perioadă, constatăm că toate activitățile noastre au un numitor comun: învățarea și practicarea incluziunii sociale și școlare.

Cum am realizat acest lucru? În primul rând, elevii au participat la activități de educație non-formală și de dezvoltare personală împreună în cadrul grupului țintă din fiecare școală, fără a diviza grupul după criterii sociale sau etnice.

S-a urmărit crearea unui mediu sigur, non-violent și non-discriminatoriu, bazat pe toleranță și empatie.

În al doilea rând, cadrele didactice au participat la două programe de formare continuă acreditate, care au cuprins subiecte, strategii și instrumente de lucru, atât pentru elevii cu nevoi educaționale speciale, cât și pentru elevii fără CES, profesorii putând ulterior să-și asume rolul de facilitatori ai integrării tuturor elevilor.

Workshopurile Affirmative Art, desfășurate în cele nouă unități de învățământ din județul Neamț de către partenerul norvegian, au prezentat cadrelor didactice o metoda inovativă de a realiza activități cu grupuri de copii cu CES și fără CES, prin aplicarea principiului incluziunii școlare.

Proiectul a încurajat folosirea tehnologiilor web și a resurselor deschise, accesibile (W3C), tehnologia și aplicațiile informatice fiind o metodă de apropiere și desegregare între copii. S-a realizat un instrument informatic suport pentru activitățile de educație antreprenorială, pentru elevii și profesorii implicați, precum și un portal cu resurse deschise de dezvoltare personală, dedicat cadrelor didactice.

În consecință, timp de 21 de luni o constantă a proiectului a fost aplicarea principiului non-segregării, urmărindu-se integrarea copiilor și tinerilor cu CES ca formă de combatere a excluziunii școlare.

Vom continua în același spirit și, în activitatea viitoare, vom valoriza la maximum potențialul creativ al elevilor în vopsirea unui autobuz prin metoda Affirmative Art

PUBLICITATE