Sunt dispuși românii să facă achiziții importante de Crăciun?

Se știe că de Crăciun oamenii sunt dispuși să facă cele mai multe cumpărături pentru că esența acestor sărbători este dăruirea cadourilor. Se păstrează acest comportament de consum și în aceste vremuri nesigure de pandemie sau oamenii au ales să fie mai moderați și să consume mai puțin?

Studiul Comapari.ro realizat în luna octombrie 2021 ne oferă un răspuns la această întrebare. Astfel, chiar dacă contextul pandemic continuă să fie nesigur, cumpărăturile online de sărbători vor fi în continuarea în preocuparea românilor. Aceștia și-au restrâns numărul de cadouri la 5 persoane, mult mai puține decât anii trecuți când, dar și bugetul a scăzut cu 17% ajungând la o valoare mediu de 910 lei. Dorința de economisire a oamenilor a determinat și o creștere a cererii de coduri de reducere Promocodius, cu un procent de 13% față de aceeași perioadă a anului trecut. Prin intermediul acestora cumpărătorii pot obține reduceri semnificative la produsele de marcă precum un voucher România Vivantis sau alte coduri promoționale Douglas la prețuri accesibile.

Cercetarea de piață de arată fără echivoc faptul că în 2020 cadourile de Crăciun au fost cumpărate online mai mult ca în anii precedenți. În general comerțul online din România a crescut cu 30%, cu un accent semnificativ al vânzărilor de Crăciun, iar în viitor este de așteptat ca piața de comerț electronic să-și continue această evoluție. Studiul de arată următoare intenție de cumpărare a românilor în 2021:

  • 66% dintre cumpărători doresc să achiziționeze cadouri online în perioada Crăciunului, față de doar 74% în anul 2020;
  • cei mai mulți 51% plănuiesc să-și facă achizițiile în mod direct din magazine sau mall-uri, o creștere de 5 procente față de anul trecut;
  • 31% dintre cumpărători aleg să cumpere de Crăciun din restul tipurilor de magazine fizice, o creștere sensibilă de 5 procente față de anul trecut.

În ceea ce privește valoarea medie alocată pentru cadourile de Crăciun în 2021, studiul arată că aceasta va fi de 910 lei, mai puțin decât în anul 2020. Această scădere este determinată de situația economică din România și de scăderea venitul mediu lunar net al unei gospodarii a scăzut cu un procent de cel puțin 8%, în condițiile unor creșteri spectaculoase la unele produse și servicii de bază. În aceste condiții de austeritate, românii au restrâns considerabil cercul persoanelor care vor primi cadouri de Crăciun în acest an. Astfel:

  • un procent de 64% dintre respondenți au spus că intenționează să cumpere cadouri doar pentru parteneri;
  • un procent de 52% dintre cei întrebați vor să cumpere un cadouri doar pentru copii;
  • și 49%, respectiv 32% doar pentru părinți.

Din totalul sumei destinate pentru cheltuielile de Crăciun, aproape 28% se îndreaptă spre cadourilor pentru cei mici din familie, care se vor bucura de magia sărbătorilor de iarnă la fel ca în ceilalți ani.

În ceea ce privește produsele achiziționate cu această ocazie, pandemia COVID-19 a redefinit și tipul de produse achiziționate. Dacă în anul 2021, primele trei categorii de cadouri erau articolele vestimentare (42%), telefoanele mobile, tabletele si accesoriile (35%) și cele amenajare a locuinței (32%), anul acesta situația stă astfel:

  • primul loc (48%) este destinat produselor de îmbrăcăminte și încălțăminte;
  • pe locul doi cu 42% se plasează produsele electronice, față de 20% în 2020;
  • pe locul trei cu un procent de 39% se plasează telefoanele mobile, tabletele si accesoriile aferente.

Se observă o tendință de legare a tendinței de achiziție a cumpărăturilor de Crăciun de cele de Black Friday, astfel încât cele 6-8 săptămâni au devenit pentru comercianți și cumpărători cea mai importantă și mai aglomerată perioadă din an. Datele statistice ne arată că anul trecut americanii au cheltuit peste 707 miliarde de dolari pentru produse, în intervalul 1 noiembrie și 31 decembrie. Referitor la modalitatea de achiziție, 59% dintre cei chestionați au ales modalitatea achizițiilor din mediul online, datorită avantajelor acestui tip de achiziție: timp mai mic de alegere a produselor, ofertă mai bogată la dispoziție și transportul gratuit al produselor la domiciliul clienților.

O recomandare din partea specialiștilor este începem să cumpăram cadouri cât mai curând posibil, deoarece lipsa drastică de stocuri și creșterea prețurilor au afectat serios comerțul internațional. cauzate de diminuarea industriei d producție din China. De asemenea, trebuie spus că pentru multe categorii de produse există opțiuni limitate de achiziție.

Din datele oferite de piață și de studii putem trage concluzia că ne așteaptă un Crăciun mai scump și mai sărac în oferte față de cel de anul trecut, dar în același timp putem beneficia de promoții de Black Friday care anul acesta s-au extins pentru întreaga lună noiembrie.