Roboții înlocuiesc angajații din bănci: pandemia a accelerat automatizarea

Coronavirusul și carantina au adus cu sine o nevoie mare de împrumuturi în rândul companiilor și al persoanelor fizice. Potrivit Reuters, băncile, copleșite de solicitările clienților, au început să accelereze adoptarea sistemelor robotizate. Doar cu ajutorul roboților care verifică cererile de împrumut au reușit să identifice posibilele tentative de fraudă.

O creștere accentuată a cererilor de împrumut

Experții financiari ai FoxyCredit.com confirmă că cererea de credite de consum a crescut semnificativ de la începutul anului. Microcreditele sunt deosebit de populare în rândul împrumutătorilor. Experții atribuie interesul crescut al populației măsurilor luate în mai multe țări pentru a „îngheța” rata maximă. Acest lucru a făcut posibilă reducerea obligațiilor creditului asupra debitorilor și atragerea de noi clienți în pandemie.

Statisticile europene arată, de asemenea, o creștere accentuată a cererii de împrumuturi în anul 2021. O ușoară stagnare a fost observată doar la începutul anului, când autoizolarea a forțat populația să economisească. Volumul creditelor de consum în Norvegia s-au ridicat la 1,47 miliarde de coroane norvegiene datorită ratelor reduse, iar în România s-au observat creșteri record în domeniul creditelor imobiliare. Ratelor, împreună cu condițiile de acordare ale creditelor pot fi studiate pe site-ul web Foxy Credit. În Rusia, sumele acordate ca împrumuturi până la salariu au atins un prag record, de 2,35 milioane de împrumuturi în 2021.

Și în Franța putem vedea o creștere semnificativă în numărul de credite de consum acordate, cu 4,1% mai multe credite în luna iulie față de aceeași lună a anului trecut.

Bulgaria au înregistrat o creștere ușoară a numărului de cereri de împrumut, însă personalul face cu greu față volumului crescut de muncă. Roboții reprezintă una dintre primele schimbări tehnologice decisive introduse în sistemele bancare mondiale în timpul crizei COVID.

Roboții mult mai rapizi

Automatizarea unor operațiuni bancare a fost implementată în ciuda reducerii, pentru prima dată din 2009, a costurilor sistemelor informatice, potrivit International Data Corporation (IDC). Roboții au devenit o prioritate pentru dezvoltarea structurilor financiare.

Sondajele IDC arată că băncile consideră roboții ca fiind o soluție evidentă, rapidă și ieftină pentru a face față volumului de muncă în timpul crizei. Declarațiile reprezentanților principalelor structuri bancare din Europa confirmă această abordare.

  • Simon McNamara, CEO NatWest Marea Britanie, raportează că folosirea roboților a permis procesarea mai multor cereri de împrumut decât oricând înainte.
  • Carlos Selonke, șeful departamentului IT al Santander din Marea Britanie, a anunțat o creștere semnificativă a volumului de cereri de împrumut și că lucrează la optimizarea sistemelor automate folosite în prezent pentru verificarea riscurilor și solvabilității persoanelor care solicită împrumuturi.
  • UBS Bank, reprezentată de Mike Dargan, Director of Global Technology, prezintă un raport referitor la dezvoltarea a șase roboți independenți în trei zile. Automatizarea a contribuit la posibilitatea companiei de a face față fluxului mare de cereri de împrumut primite în această perioadă de criză.

Tehnologiile moderne de automatizare nu implică doar utilizarea roboților pentru verificarea solicitărilor de împrumut și a datelor persoanelor creditate, ci și crearea unui spațiu extrem de sigur de stocare în cloud. Instituțiile financiare acordă prioritate mutării informațiilor criptate în cloud pentru a oferi angajaților acces la date de acasă, precum și pentru a urgenta soluționarea solicitărilor venite din partea clienților.

Mike Dargan de la UBS identifică patru domenii principale în care divizia sa va lucra în viitor: îmbunătățirea sistemelor complete de lucru la distanță, stabilitatea software-ului, asigurarea continuității afacerii și a securității cibernetice, protecția împotriva hackerilor și împotriva atacurilor cibernetice.