NEAMȚ: Contravaloarea aerului curat, la fier vechi în Piatra-Neamț

Asociaţia “METROU UŞOR” – comunicat de presă

În săptămâna europeană a mobilității din 2019, Piatra Neamț a sistat transportului public cu troleibuze.

Deși, în prezent, subiectul aerului viciat din orașe este mai amplu ca niciodată la nivel european, Consiliul Județean Neamț anunță acum că a preluat în administrare directă rețeaua de troleibuz, fiind primul pas spre valorificarea cuprului din aceasta și spre ultima „oprire” pentru un troleibuz ce a căzut pradă politicilor nesustenabile, lipsite de viziune europeană.

Evoluția transportului electric din Piatra Neamț. Foto: Inițiativa #SalvămTroleibuzul

În septembrie 2019, Asociația „Metrou Ușor” a emis un document oficial către Primăria Municipiului Piatra Neamț, Consiliul Județean Neamț și ADI Urbtrans, dar și un comunicat de presă, în care se opunea categoric deciziei de desființare a transportului public sustenabil, oferind o serie cuprinzătoare de măsuri pentru a reintroduce cât mai repede acest mijloc de transport.

Răspunsurile primite de Asociația „Metrou Ușor” din partea autorităților

Răspunsurile oficiale primite de Asociația „Metrou Ușor” din partea Primăriei Municipiului Piatra Neamț și din partea Consiliului Județean Neamț pun în lumină grave deficiențe și lacune de coordonare și de dialog între instituții, în ceea ce privește transportul public pietrean.

Poziția Primăriei Piatra Neamț este una fermă, ce condamnă decizia de eliminare a troleibuzelor luată de către Consiliul de Administrație al S.C. Troleibuzul S.A.. Municipalitatea spune că nu a avut putere de decizie și acuză lipsa dialogului cu CJ Neamț pentru rezolvarea urgenței.

Autoritatea locală nu poate decide nici traiectoria de viitor a transportului public, întrucât tot CJ Neamț decide ce vehicule cumpără și scoate pe trasee, această situație fiind un caz aparte în România.

Fragment al documentului oficial primit din partea Primăriei Municipiului Piatra Neamț

În altă ordine de idei, răspunsul Consiliului Județean Neamț nu tratează niciunul dintre argumentele aduse de Metrou Ușor și nu vine cu nicio măsură, sau informație concretă cu privire la modul de gestionare a crizei transportului public.

Totuși, documentul aduce un amănunt crucial: „Achiziția de autobuze electrice nu presupune desființarea liniilor de troleibuz”.

Veți vedea imediat de ce.

Documentul oficial primit din partea Consiliului Județean Neamț

Consiliul Județean Neamț se contrazice în declarații

Recent, Asociația a aflat din presă despre documente oficiale ale CJ Neamț conform cărora începe demersul de dezafectare a rețelei de troleibuz în vederea valorificării cuprului.

Declarațiile vin în contradicție directă cu răspunsul primit anterior de la aceeași instituție, în care se afirma că achiziția de autobuze electrice nu are tangență cu desființarea liniilor de troleibuz.

Declarația CJ Neamț că renunță în totalitate la troleibuze

Studiul despre achiziția de autobuze electrice nu respectă PMUD și ridică semne de întrebare

Conform documentelor primite, Consiliul Județean Neamț a realizat un studiu de oportunitate, ce a concluzionat cu necesitatea achiziționării de autobuze electrice, în detrimentul modernizării și extinderii troleibuzului, nerespectând astfel Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), care prevede investiții de zeci de milioane de euro din fonduri nerambursabile pentru dezvoltarea troleibuzului: extinderea pe șase noi trasee, modernizarea rețelei și a depoului și achiziția a nu mai puțin de 30 de troleibuze de ultimă generație.

Extras din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă

Studiul realizat de CJ Neamț ridică semne majore de întrebare, în contextul în care înlocuirea troleibuzului cu autobuzul electric este un demers profund nesustenabil și neecologic, deoarece bateriile autobuzelor electrice sunt mult mai scumpe decât motoarele electrice ale unui troleibuz și trebuie înlocuite o dată la câțiva ani, întrucât această tehnologie se află încă în stadii incipiente.

În plus, bateriile uzate încă nu pot fi reciclate, astfel că, prin comparație cu troleibuzul, autobuzul electric poluează mult mai mult mediul înconjurător pe termen lung.

Autobuzul electric poate, în schimb, să înlocuiască microbuzele poluante.

Cum sunt folosite troleibuzele în Occident pentru a reduce poluarea

Dacă la Piatra Neamț troleibuzele erau lente și soseau la intervale foarte mari (atrăgând antipatia publicului), rețelele occidentale de troleibuz sunt caracterizate prin infrastructură de ultimă generație, troleibuze articulate, viteze superioare de deplasare și intervale mici de așteptare.

La Zürich circulă troleibuze dublu articulate, iar Praga a reintrodus în 2017 troleibuzul desființat în 1972. Pentru a rezolva inconvenientul principal al troleibuzelor, respectiv dependența de rețeaua electrică în cazul unor avarii sau extinderi de trasee, operatorii profită de ultimele tehnologii disponibile: troleibuzele cu autonomie, care pot circula zeci de km fără a fi conectate la rețea și care se pot încărca din mers din rețeaua de contact acolo unde aceasta există.

Exemple de practici sustenabile se găsesc și în România.

De fapt, dintre toate cele 11 orașe ce dețin rețea de troleibuz (Baia Mare, Brașov, București, Cluj-Napoca, Galați, Mediaș, Piatra Neamț, Ploiești, Timișoara, Târgu Jiu și Vaslui), numai Piatra Neamț a decis să oprească orice investiție și să desființeze troleibuzul.

Toate celelalte primării din țară accesează fonduri europene nerambursabile pentru achiziția de noi troleibuze și modernizarea infrastructurii, prin Programul Operațional Regional (POR) și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP).

Troleibuze moderne din Cluj-Napoca. Foto: Victor Silaghi

Soluțiile Metrou Ușor și petițiile societății civile pentru salvarea troleibuzelor

Asociația „Metrou Ușor” își reiterează opoziția sa fermă în legătură cu desființarea troleibuzului și vine cu următoarele soluții pentru salvarea transportului ecologic, sustenabil:

  1. reorganizarea administrativă a transportului public local prin transferul întregii rețele de troleibuz (infrastructură și vehicule) în subordinea Primăriei Piatra Neamț, așa cum se întâmplă deja în toată țara.
    Faptul că rețeaua depășește limitele administrativ – teritoriale ale Municipiului Piatra Neamț, intrând și în alte UAT, nu constituie un impediment pentru buna gestionare a rețelei de către Primărie. Scăderea poluării și încurajarea deplasării cu transportul public ecologic prin păstrarea în circulație a troleibuzelor este în primul rând interesul Primăriei Municipiului Piatra Neamț.
  2. reorganizarea și eficientizarea în profunzime a traseelor de transport public din municipiul Piatra Neamț, astfel încât să fie eliminată concurența dintre troleibuze și microbuzele private.
  3. introducerea unei erate în OUG 53/2019 astfel încât aceasta să producă efecte abia după o perioadă rezonabilă stabilită de comun acord între Primărie și Guvern.
  4. prevederea plății subvenției pentru troleibuze în bugetul Primăriei.
  5. accesarea de urgență a fondurilor nerambursabile pentru achiziționarea de troleibuze noi și modernizarea infrastructurii de troleibuze (rețele și depou).

În paralel se derulează pe internet campania #SalvămTroleibuzul, o petiție semnată de peste 1400 de cetățeni, ce a reușit și în anul 2017 să readucă troleibuzele pe străzile orașului, după ce acestea au fost suspendate pentru o perioadă de peste trei luni.

Asociația „Metrou Ușor” susține această inițiativă și militează pentru un transport public cu adevărat sustenabil, care să pună accent pe dezvoltarea troleibuzului pe model occidental. Aceasta este ultima șansă pentru a semna petiția pentru salvarea transportului nepoluant: https://campaniamea.declic.ro/petitions/opune-te-desfiintarii-troleibuzului

Piatra Neamț este unul dintre puținele orașe din România ce încă mai are infrastructură de troleibuz, un lucru de invidiat pentru multe orașe europene ce au avut astfel de rețele, dar care au fost desființate în anii 70.

Astăzi, Europa pune accentul pe înființarea, modernizarea și extinderea rețelelor de troleibuz cu fonduri nerambursabile, încercând să repare greșelile trecutului.

Durata de viață a unui troleibuz este dublă față de durata de viață a unui autobuz, iar noile tehnologii (precum bateriile ce permit deplasarea pe distanțe de zeci de kilometri fără a fi necesară alimentarea din rețea) transformă „vechiul” troleibuz în cel mai modern, versatil, economic și ecologic mijloc de transport public rutier.

Harta transport ecologic Romania

Asociația „Metrou Ușor”

22 Ianuarie 2020