Două abateri privind comercializarea suplimentelor alimentare, constatate de inspectorii ANPC în Neamț

În perioada 02.05 – 10.05.2017, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat o acțiune de control pentru verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind modul de comercializare, etichetare, prezentare și publicitate a suplimentelor alimentare.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS

Conform ANPC, în județul Neamț s-au constatat 2 abateri:

  1. Abateri privind modul de desfasurare promotiilor – Suplimente alimentare sub forma de promotii “1+1 gratis”, “2+1 gratis”, “1+1 cadou” “+ 20% cadou”, „ 50% reducere la al 2-lea produs”, „40% reducere la al doilea produs”, „ 10 capsule sunt cadou”, „72 comprimate la pret de 60/ +20% cadou”, ,,60 de capsule + 20% cadou”, fara a exista la comercializare si produsul individual cu pretul de referinta (astfel incat consumatorul sa poata verifica corectitudinea ofertei) s-au constatat in județul Neamț
  2. Supliment alimentar in promotie de doua flacoane, fara a se indica perioada aferenta promotiei si la ce anume se refera promotia ( pret sau cantitate). – în județul Neamț

Comunicat ANPC

– Au fost controlați 531 de operatori economici din rețeaua de distribuție și comercializare, constatându-se la un număr de 289 (~ 54%) nerespectarea prevederilor legale în vigoare privind protecția consumatorilor;

– A fost verificată o cantitate de 12.074 kg suplimente alimentare, din care circa 605 kg (5%) nu se încadrau în prevederile actelor normative în vigoare.

Măsuri dispuse:
oprirea temporară de la comercializare a 294 kg suplimente alimentare în valoare de 49.119 lei până la intrarea în legalitate;
oprirea definitivă și scoaterea de la comercializare a cantității de 38 kg suplimente alimentare în valoare de 1.989 lei care prezenta data durabilității minimale depășită;
aplicarea de 322 sancțiuni contravenționale, constând în 141 amenzi contravenționale însumând 354.100 lei și 181 avertismente, pentru încălcarea reglementărilor privind protecția consumatorilor.

Principalele abateri constatate:
comercializarea suplimentelor alimentare cu data durabilității minimale depășită
lipsa informațiilor oferite consumatorilor care să permită alegerea sortimentului dorit
lipsa mențiunii că produsul este supliment alimentar și lipsa avertismentele obligatorii
lipsa înscrierii pe ambalaj a mențiunilor specifice suplimentelor alimentare- “A nu se depăși doza zilnică recomandată”, “Nu înlocuiește un regim alimentar echilibrat”, “A nu se lăsa la îndemâna copiilor”
înscrierea de mențiuni care atribuiau suplimentelor alimentare proprietăți de prevenire, tratare sau vindecare a unor boli
lipsa denumirii științifice a plantelor medicinale și aromatice
lipsa informațiilor suplimentare în cazul prezenței coloranților în produse, respectiv înscrierea sintagmei “poate afecta negativ activitatea copiilor și atenția acestora”.
înscrierea de informații care puteau induce în eroare consumatorii
înscrierea de informații greu vizibile și lizibile, cu caractere foarte mici
lipsa înscrierii concentrației alcoolice
înscrierea eronată sau modificarea datei durabilității minimale
lipsa înscrierii denumirii producătorului sau a distribuitorului/ importatorului
lipsa înscrierii sau înscrierea eronată a cantității nete
lipsa sau înscrierea eronată a componentelor cu efecte alergene
lipsa sau înscrierea eronată a declarației nutriționale
folosirea termenului “bio” în denumirea produselor fără ca acestea să fie produse ecologice
lipsa traducerii în limba românî a elementelor de identificare si caracterizare
lipsa înscrierii modului de administrare
abateri privind afișarea prețurilor
abateri privind desfășurarea promoțiilor.

I. Comercializarea suplimentelor alimentare cu data durabilității minimale depășită

Conform prevederilor legale în vigoare, operatorii economici sunt obligati să comercializeze numai produse în cadrul datei durabilității minimale stabilite de producători. Controlul a scos în evidență încălcarea acestor prevederi.

Jud.Călărași – unele suplimente alimentare aveau data durabilității minimale depășită.

Jud.Brăila- ceai antistres și ceai de talpa gâștii cu data durabilității minimale depășită.

Jud.Galați- extract de gențiana, biominerale pentru unghii și păr, baton proteic și ceai alb cu data durabilității minimale depășită.

Jud. Botoșani- 32 kg suplimente alimentare cu data durabilității minimale depășită la un singur operator economic.

II. 3 % din cantitatea de suplimente alimentare controlată nu oferea consumatorilor informațiile obligatorii, care să permită alegerea sortimentului dorit

2.1. Lipsa înscrierii pe ambalaj a mențiunilor specifice suplimentelor alimentare

Suplimente alimentare care nu aveau înscrise pe ambalaj avertismentele “A nu se depăși doza zilnică recomandată” și/sau “A nu se lăsa la îndemâna copiilor” și/sau “Nu înlocuiește un regim alimentar echilibrat” – Mun. București, Jud. Prahova, Jud. Mehedinți, Jud. Galați, Jud. Brăila, Jud. Alba.

Jud. Alba – supliment alimentar pe a cărui etichetă sau ambalaj nu se menționa încadrarea produsului ca supliment alimentar, porța de produs recomandată zilnic.

Jud. Vrancea – produs prezentat pe pliant cu mențiunea “100% natural” fără a se menționa că produsul este supliment alimentar și fără a exista avertismentele obligatorii.

Jud. Tg. Mureș – suplimente alimentare care nu aveau înscrise pe ambalaj atenționarea ”A nu se depăși doza zilnică recomandată”.

2.2. Înscrierea de mențiuni care atribuiau suplimentelor alimentare proprietăți de prevenire, tratare sau vindecare a unor boli, contrar prevederilor legale în vigoare

Jud. Teleorman- suplimente alimentare care atribuie produselor proprietăți ca: “benefic pentru menținerea sănătății organismului”, “benefic pentru menținerea unui tranzit intestinal sănătos”, “benefic pentru imunitate și menținerea sănătății organismului”, “benefic pentru sănătatea tractului digestiv”, “menține fluxul sanguin normal al inimii” și “destinat persoanelor care suferă de psoriazis”.

Jud. Vrancea – capsule de slabit care aveau ambalajul produsului modificat (in controalele anterioare s-a atentionat asupra unor mentiuni de sanatate interzise), dar totusi in interiorul ambalajului exista prospectul cu urmatoarele mentiuni inscrise: «pierdere rapidă în greutate fără efort, dirijată, fără reîngrăşare», «Scădere rapidă în greutate – din prima lună posibil 5 kg», contrar prevederilor legale care interzic mențiunile de sănătate ce fac referire la ritmul sau la cantitatea de greutate pierdută.
Jud. Vrancea – pe spatele prospectelor existente in ambalajele unor suplimente alimentare sunt enumerate si alte produse din aceeasi marca, in dreptul fiecaruia dintre acestea s-a constatat existent de recomandari urmate de denumiri de boli/ afecţiuni medicale: “Recomandări: Antitusiv pediatric; bronşite, traheite, faringite, pneumonii acute şi cronice” ; “Recomandări: Afecţiuni ale tractului urinar (cistite, anexite); microlitiază renală”; “Recomadări: Adenom de prostată; prostatite”, “Recomadări: hipertensiune arterială; extrasistole; tulburări cardiace de origine nervoasă” etc.

Din judetul Vrancea au fost ridicate mai multe pliante publicitare referitoare la diverse suplimente alimentare, toate aceste pliante conţinând trimiteri directe sau indirecte la proprietăţile suplimentelor alimentare de a preveni, ameliora, trata sau vindeca boli, unele dintre acestea boli foarte grave, contrar prevederilor legale.
Prin modul de prezentare a informaţiilor respective se influenţează direct sau indirect comportamentul consumatorilor în legătură cu aceste produse sau este susceptibil a se influenţa comportamentul consumatorilor, exploatându-se teama de boli grave, precum cancer, ciroză hepaticã, leucemie, sclerozã în plãci etc.

Exemple pliante publicitare:

a) Prima paginã conţine urmãtoarele informaţii:
“Tratamente naturale pentru boli grave:
cancer, leucemie, sclerozã în plãci, lupus vulgaris, hepatitã şi cirozã hepaticã,
diabet zaharat, paralizii, distrofii musculare, astm bronşic, psoriazis, litiaze biliare şi renale, reumatism
Remedii naturale prin poştã:
ulcer gastro-duodenal, ulcer varicos, arteritã, varice…”

În cuprinsul pliantului sunt enumerate toate produsele din categoria suplimentelor alimentare, dar nu numai, pe grupe (ceaiuri, tincturi, siropuri, pulberi, capsule cu plante, cu minerale etc.), în dreptul fiecãrei denumiri fiind indicate “Recomandãri”, urmate de denumiri de boli. De exemplu:
“«Produs» Recomandãri: disfuncţii circulatorii, varice, foame impetuoasã, gastritã, impotenţã sexualã”
“«Produs» Recomandãri: hipertensiune arterialã, cardiopatie ischemicã, tulburãri neurovegetative, insomnii, tulburãri cardiace la menopauzã”
“«Produs» Recomandãri: Are efect antitumoral, fiind recomandat pentru creşterea imunitãţii, în dezintoxicare, când organismul a acumulat multe toxine, deşeuri metabolice şi chiar aglomerãri (noduli, ganglioni, tumori benigne şi maligne, calculi)”

b) Pliantul prezintã menţiuni privind vindecarea unor boli, acestea fiind chiar evidenţiate în text: “Este un produs unic, …, cu o varietate impresionantã de cãi prin care acţioneazã pentru menţinerea sãnãtãţii şi pentru vindecarea bolilor prostatei.”
“Produsul are un efect de stimulare imunitarã neobişnuit de puternicã. Astfel, creşte protecţia împotriva cancerului cu ajutorul celulelor sistemului imunitar”
“INOVAŢIE ÎN TRATAREA AFECŢIUNILOR PROSTATEI ●adenom de prostatã ●cancer de prostatã ●prostatitã, orhitã, epididimitã (în paralel cu medicaţia recomandatã de medic)”
“O curã dureazã minimum 30 de zile, aceastã perioadã fiind suficientã pentru prevenirea afecţiunilor prostatei… În schimb, în cazurile … cele mai dificile, 3 cure pe an (de 60-90 de zile fiecare), cu o pauzã de minimum 15 zile între ele”

c) În cuprinsul pliantului sunt prezentate diverse suplimente alimentare, rolul acestora în prevenirea şi ameliorarea unor afecţiuni. De exemplu:
«Produs» “… are un puternic rol antitumoral, regleazã nivelul de colesterol …”, “Antitumoral”, “Regleazã glicemia, colesterolul şi trigliceridele”. Se fac trimiteri la studii desfãşurate care au “demonstrat cã produsul: micşoreazã dimensiunea tumorilor, creşte activitatea celulelor T, NK şi a macrofagelor, ajutã la refacerea AND-ului, activeazã celulele sistemului imunitar pentru a lupta împotriva activitãţii celulelor canceroase…”. “În urma administrãrii de «Produs», la pacienţii cu hepatitã B şi cei cu tulburãri post cirozã hepaticã, valorile testelor de sânge au revenit la normal”.
«Produs» – “Existã peste 65 de studii clinice…demonstreazã eficacitatea…în ceea ce priveşte însãnãtoşirea oamenilor cu diverse afecţiuni: artritã, cancer, inflamaţii, hepatitã, vindecarea rãnilor, afecţiuni ale prostatei etc.”
“….are efect în inhibarea proceselor ce contribuie la supravieţuirea, proliferarea, invazia şi metastaza celulelor tumorale”.
“…contribuie la oprirea metastazei”

Jud. Sibiu – suplimentele alimentare carora li se atribuiau proprietati de prevenire, tratare a unor boli
Jud. Alba – supliment alimentar cu informații traduse în limba română ”produs alimentar dietetic cu scop medical special”, iar pe prospect mențiunea ”suplimente nutritive pentru sanătatea familiei tale”.

2.3. Lipsa inscrierii denumirii stiintifice a plantelor medicinale si aromatice

Suplimente alimentare care nu aveau inscrisa denumirea stiintifica a plantelor medicinale si aromatice – Jud. Valcea, Jud. Hunedoara, Jud. Mehedinti

Suplimente alimentare pe care nu se precieaza denumirea populara a plantelor utilizate, ci doar denumirea stiintifica – Jud. Galati, Jud. Timis

2.4. Lipsa inscrierii informatiilor suplimentare in cazul prezentei in produse a colorantilor privind aditivii alimentari, respectiv inscrierea sintagmei „poate afecta negativ activitatea copiilor si atentia acestora”

Jud. Giurgiu- supliment alimentar vandut la pliculete pe care nu sunt inscrise avertismentele de pe ambalajul colectiv, cele privind indulcitorii folositi: “contine sursa de fenilalanina”, “colorantul E124 poate afecta negatov atentia si activitatea copiilor”.

2.5. Neinscrierea denumirii categoriei aditivilor in lista ingredientelor

Jud. Vaslui- suplimente alimentare pe prospectele carora lipsesc mentiunile privind categoria ingredienului pentru dioxid de siliciu colloidal si stearatul de magneziu.

Jud. Cluj- supliment alimentar cu lista ingredientelor incomplete: neinscrierea categoriei aditivilor, ci doar a numelui specific.

2.6. Inscrierea de informatii care puteau induce in eroare consumatorii

Jud. Giurgiu – suplimente alimentare cu vanzare la bucata, lipsind informatiile pe fiecare bucata privind avertismentele si modul de utilizare; suplimente alimentare in pachete de 2 bucati, existand si pachetul singular, dar acesta nu era expus in mod vizibil pentru consumatori.

Jud. Prahova – la ceaiul de flori de soc cu lemongrass s-a constatat ca are pe cutie desenate flori de soc, iar la rubrica ingredinte apar ca preponderente ingredientele mere si lemongrass, si nu flori de soc asa cum mentioneaza denumirea produsului si desenul aferent.

Jud. Vaslui – supliment alimentar produs în Ungaria, pe ambalajul caruia sunt imprimate imagini cu fructe deși din lista ingredientelor rezultă ca la obtinerea produsului s-au utilizat doar aromele acestora.

Jud. Timis – supliment alimentar, provenienta Ungaria, cu denumirea produsului inscrisa gresit

Jud. Braila – suplimente alimentare cu caise şi ciocolată, prezintă în denumire “caise” şi “ciocolată”, iar în lista ingredientelor aromă de caise şi ciocolată
Jud. Galati – supliment, provenienta Ungaria, prezintă sub formă grafică fructe (cireşe, fructe de pădure, căpşuni, mere, zmeură) şi în lista ingredientelor este înscris “aromă (cireşe, fructe de pădure, căpşuni, mere, zmeură)”

Jud. Vrancea – supliment alimentar fără zahăr sub forma de drajeuri de supt cu MENTÃ şi VITAMINA C Aromă de Eucalipt, fabricate în Elveţia, care pe ambalaj are subliniat prin denumire ingredientul MENTÃ, cu toate cã în lista ingredientelor nu se regăseşte menta sub nicio formă (ulei, extract, părţi vegetale etc.), ci existã doar aromã de menthol; atât pe ambalaj cât şi în prospect se menţionează „Menta …calmează durerea de gât”.
2.7. Informatiile sunt greu vizibile si lizibile, cu caractere foarte mici

Jud. Vrancea – supliment alimentar a carui eticheta cu traducerea in limba romana a informatiilor era scrisa cu caractere foarte mici, sub 0,9 mm litera mica; supliment alimentar care prezinta informaţiile inscripţionate pe ambalaj cu caractere foarte mici (~0,5 mm), greu lizibile, produs comercializat de SC PROVITA SRL Focşani – farmacie, judetul Vrancea.; suplimentul alimentar a carui cantitatea netă este înscrisă cu cifre foarte mici (~1,5 mm înălţime), contrar prevederilor legale in vigoare (care prevad minim 3 mm pentru cifre, în cazul preambalatelor între 50 şi 200 g); ataşarea de cãtre comerciant a unor etichete colante cu un alt cod de bare şi etichete cu preţul practicat, aceste etichete fiind aplicate direct peste informaţiile prezentate de producãtori pe ambalaj privind caracteristicile produselor, lista ingredientelor, doza zilnică recomandatã, menţiunile obligatorii sau declaraţia nutriţionalã s-a constatat la suplimentele pentru copii, vitamine masticabile, enzime pancreatice, etc. Astfel, erau oferite consumatorilor informaţii incomplete, ilizibile.

Jud. Mureș – suplimente alimentare cu informațiile traduse în limba română ilizibile, greu de citit.

Jud. Cluj – batoane ambalate în folie de aluminiu (50g/baton) provenite din Germania, redactarea în limba romană pe etichetă autocolanta fiind ilizibila / greu de citit.

2.8. Lipsa inscrierii concentratiei alcoolice

Jud. Vaslui – extract alcoolic de mladite de zmeur la care nu era indicate concentratia alcoolica.

2.9. Inscrierea eronata sua modficiarea datei durabilitatii minimale

Jud. Cluj – supliment pe ambalajul caruia se indica sintagma “Valabilitate 12 luni de l adata fabricatiei” in loc de “A se consuma, de preferinta, inainte de…”.

Jud. Maramures – supliment pe ambalajul caruia se indica sintagma “Termen de valabilitate” in loc de “A se consuma, de preferinta, inainte de…”; batoane proteice la care importatorul nu a tradus corect datele de pe eticheta produsului, atribuindu-i inca 12 luni de la data specificata pe aceatsa, respectiv pe ambalaj producatorul specifica 05.2017.

Jud. Bistrita-Nasaud – suplimente alimentare cu exprimare dubla a valabilitatii, care poate crea confuzie privind perisabilitatea produsului.

2.9. Lipsa inscrierii denumirii producatorului sau a distribuitorului/ importatorului

Jud. Bihor- nu existau mentiuni despre producator/distribuitor.

2.10. Lipsa inscrierii sau inscrierea eronata a cantitatii nete

Jud. Hunedoara – suplimente alimentare care nu aveau trecute informatii privitor la cantitatea neta.

Suplimente alimentare la care s-a constatat lipsa inscrierii cantitatii nete – Bucuresti si jud. Bacau

Jud. Bistrita-Nasaud – supliment alimentar a carui cantitate neta era indicate fara mentionarea unitatii de masura (g sau mg), fiind indicate sub forma 27,8/cutie.

2.11. Lipsa sau inscrierea eronata a componentelor cu efecte alergene

Jjud.Braila – supliment alimentar care prezenta in lista ingredientul “lapte praf”, fara a evidentia ca acesta este un ingredient alergen

Mun. Bucuresti – supliment alimentar care nu avea inscriptionat pe ambalaj ingrdientul allergen lactoza cu caractere diferite fata de celelalte informatii existente pe ambalaj.

Jud.Suceava – suplimente alimentare diverse care contineau componente alerge, respective soia sau lapte praf sau lactoza, produse ce nu erau evidentiate grafic.

Jud.Cluj – supliment alimentar pentru care nu se indicau alergenii

2.12. Lipsa sau inscrierea eronata a declaratiei nutritionale

Jud.Vrancea – supliment alimentar denumit de producator “vitaminizant”, dar in prospectul caruia se mentioneaza clar ca produsul are in compozitie vitamin din complexul B, se mentioneaza rolul fiecarei vitamin in parte in cadrul organismului, nu se inscribe si declaratia nutritionala, din care sa reiasa proportia din DZR (pentru a se stabili clar daca produsul este o sursa de vitamin, asa cum se sutine in denumire)

Jud. Vaslui – suplimente alimentare la care informatiile privind diversele vitamine continute de produse nu erau exprimate in procente din doza zilnica recomandata; supliment alimentar fara numele categoriilor de nutrienti sau de substante ce caracterizeaza produsul, fara cantitatea de nutrient sau substante cu efect nutritional si fiziologic, prezenta in produs;

2.13. Folosirea termenului “BIO” in denumirea produselor

Jud.Constanta – suplimente alimentare care aveau menționat pe ambalaj, în denumirea produsului, termenul „bio” fără ca acestea sa fie produse ecologice si , implicit fără sa fie certificate de organismele imputernicite in acest sens

2.14. Lipsa traducerii in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare

Jud. Prahova – suplimente alimentare care aveau eticheta cu traducerea in limba romana lipita peste datele informative originale.

Jud. Bacau – supliment alimentar la care lipsea traducerea in limba romana a mentiunilor de pe eticheta.

Jud. Bihor – suplimente alimentare provenite din Ungaria, fără a avea traducerea completa a elementelor de identificare şi caracterizare.

Jud. Cluj – suplimente alimentare fără traducerea în limba romană a elementelor de identificare – caracterizare .
2.15. Lipsa inscrierii modului de administrare
Jud. Sibiu – suplimentele alimentare fără informatii privind modul de administrare al acestora .
2.16. Abateri privind afişarea preţurilor
Lipsa afisarii pretului de vanzare la suplimentele alimentare s-au constatat la 29 de operatori economici (5,5% din totalul celor controlati).
Neafisarea preturilor de vanzare ale produselor intr-o forma vizibila, usor de citit, fara echivoc, atat a celor aferente cantitatii nete preambalate, cat si/sau a celui raportat la unitatea de masura s-a constatat la 68 de operatori economici (13% din totalul celor controlati).

III. Abateri privind modul de desfasurare promotiilor

Suplimente alimentare sub forma de promotii “1+1 gratis”, “2+1 gratis”, “1+1 cadou” “+ 20% cadou”, „ 50% reducere la al 2-lea produs”, „40% reducere la al doilea produs”, „ 10 capsule sunt cadou”, „72 comprimate la pret de 60/ +20% cadou”, ,,60 de capsule + 20% cadou”, fara a exista la comercializare si produsul individual cu pretul de referinta (astfel incat consumatorul sa poata verifica corectitudinea ofertei) s-au constatat in jud.Hunedoara si Jud. Arges, Jud. Giurgiu, jud. Prahova, jud. Teleroman, jud. Constanta, jud. Galati, jud. Braila, jud. Brasov (25% din operatorii economici verificati), jud.Bacau, Mun. Bucuresti, Jud. Iasi, Jud. Suceava, Jud. Vaslui, Jud. Cluj, Bistrita-Nasaud, jud. Neamt

Jud. Giurgiu – suplimente alimentare sub forma de promotii de tip : „ 1+1 cadou”, „1+ % reducere la al doilea pachet” , „1 + alt produs cadou” „Cadou”, pentru care nu existau afisate in mod vizibil informatiile privind promotiile: perioada promotiei, in limita stocului disponibil, acordarea reducerii la casa de marcat, informatii existente pe afise , dar inscrise cu caractere de dimensiuni foarte mici; suplimente alimentare sub forma de pachete promotionale de tip „reducere 50% la al doilea produs”, la care pretul afisat per pachet era calculat incorect fata de pretul produsului singular existent in magazin.

Jud. Galati – suplimente alimentare aflate la oferta, fara a se preciza perioada reducerilor

Jud. Vrancea – supliment alimentar prezentat cu sintagma „1+1 CADOU” cu preţul promoţional de 19,19 lei (preţ vechi tãiat 23,99 lei), având afişatã perioada promoţiei „…în limita stocului pânã la 31.05”; produsul se regãseşte şi în pliantul publicitar al farmaciei aferent perioadei 01.05-31.05.2017 , într-un grup de produse reduse cu „pânã la 25%”. La verificare, atât pachetul 1+1 cât şi produsul singular au preţ de 31,99 lei, constatându-se cã au fost operate modificãri ale preţului dupã începerea promoţiei (pe parcursul ofertei promoţionale), deşi nu a fost aprovizionat un alt stoc; supliment alimentar sub formã de pachete promoţionale (produs + Cremã cadou; Produs + plasturi cadou) au afişat pe pachet preţul de 174,99 lei, în timp ce produsul singular are afişat preţul de 149,99 lei. La verificarea prin scanare a preţurilor, a rezultat cã preţul corect este 149,99 lei pentru toate cele trei variante, nefiind modificat preţul afişat pe produs.

Nerespectarea delimitării în timp a promoțiilor la suplimentele alimentare s-a constatat in jud. Sibiu

Mun. Bucuresti – supliment alimentar cu un pret afisat la locul de vanzare de 1,56 lei fata de 1,73 marcat pe bonul fiscal si incasat la casa de marcat.

Jud. Iasi – supliment alimentar sub forma de pachet de promotie „1+1 cu 50% gratuit”, iar produsul singular se comercializa la un preț mai mic decît cel rezultat din pachet.

Jud. Neamt – supliment alimentar in promotie de doua flacoane, fara a se indica perioada aferenta promotiei si la ce anume se refera promotia ( pret sau cantitate).

Jud. Caras-Severin – nerespectarea condiţiilor de comercializare a pachetelor promoţionale a produselor, respectiv condiţionarea vânzării unui produs de o anumita cantitate.

IV. Alte abateri

Neafisarea sau nerespectarea orarului de funcţionare: jud. Suceava

Neafişarea, la loc vizibil, a certificatului unic de înregistrare la Registrul Comertului (CUI): jud. Olt; jud.Hunedoara; jud. Ilfov

Lipsa registrului unic de control: judetul Iasi

Neafişarea denumirii unităţii: jud. Calarasi (lipsa afisarii la loc vizibil, a denumirii unităţii, a codului unic de înregistrare la registrul comerţului).

Lipsa afisarii plachetei cu telefonul consumatorilor: jud. Mehedinti.

Jud. Braila – diverse suplimente alimentare sub formă de oferte pentru deţinătorii cardului de fidelitate fără a afişa preţul final al produselor, indicându-se doar procentul reducerii.

Jud. Brașov – două sortimente de insulină erau depozitate in spatiul frigorific la temperatura de +15 grade Celsius, fata de max. + 8 grade Celsius declarată de producător pe ambalajul produsului.

Jud. Vaslui – suplimente alimentare care erau expuse la comercializare pe același raft cu medicamentele, fiind grupate pe afecțiuni, inducând consumatorilor ideea ca acestea tratează bolile inscrise pe prospectele afișate.

SFATURI PENTRU CONSUMATORI
– Acordati o atentie deosebita la cumpararea suplimentelor alimentare si informati-va, inainte de achizitionarea lor, despre efectele lor asupra organismului.
– Utilizati numai suplimentele alimentare indicate de medicul de families au inainte de a utiliza un supliment alimentar, solicitati opinia acestuia cu privire la efectele pe care le poate avea asupra organismului dumneavoastra.
– Suplimentele alimentare se comercializeaza numai sub forma preambalata.
– Refuzati produsele care nu sunt comercializate in ambalajul original.
– Refuzati produsele care sunt prezentate intr-un ambalaj necorespunzator si care nu asigura integritatea produsului.
– Refuzati produsele pentru care aveti indoieli privind calitatea si modul de informare prin etichetare.
– Refuzati produsele care prezinta data durabilitatii minimale modificata sau depasita.
– La cumpararea suplimentelor alimentare, solicitati si pastrati bonul de casa pentru a putea proba in cazul in care, in mod justificat, doriti sa reclamati calitatea/siguranta unui produs.
– Nu cumparati suplimente alimentare din locuri neautorizate.

PUBLICITATE