Cum se ajunge, după contestație, de la nota 6 la 10? Explicația surprinzătoare a unei profesoare

Profesoara de limba română Cristina Tunegaru, cunoscută în spațiul public pentru modul în care nu a ”iertat pe nimeni” din sistemul de învățământ, de la profesori, inspectori, până la miniștri sau primari, face o descriere a felului în care decurge o zi de corectare la examenele naționale.

Vă întrebați cum e posibil ca după contestație să ajungi de la nota 6 la 10? Iată cum se desfășoară o zi de corectare la examenele naționale:

La 7:30 profesorii se prezintă la centrul de corectare. După multă muncă administrativă, primesc lucrările spre prânz. Se corectează în perechi, fiecare profesor știe cine este jumătatea lui. Atmosfera e de grabă, agitație, presiune. După ce se corectează prima mână, fiecare pereche face schimb de lucrări.

Teoretic, fiecare profesor trebuie să corecteze și mâna a doua. Uneori, mâna a doua se concretizează în copierea borderoului de la coleg. Adică profesorul care ar trebui să dea a doua notă abia dacă se mai uită pe lucrare și are încredere totală în colegul său.

După ce ambele corecturi sunt realizate, se merge la inspector pentru predarea lucrărilor. Tot atunci are loc și confruntarea. În cazul în care cei doi au corectat individual, fără să copieze borderouri, și apar diferențe mari, mai mari de un punct, inspectorul le cere să se hotărască, să decidă nota. Atunci, inspectorul se retrage cu privirea și cei doi profesori modifică borderourile (scrise strategic în creion), astfel încât diferența de punctaj între cele două corecturi să fie acceptabilă. Fără să se mai uite pe lucrare, fără să discute aplicat, stabilirea notelor finale se face la masă cu inspectorul, în câteva secunde, cu radiera și creionul, direct pe borderou.

Imaginați-vă: dacă prima mână a dat nota 6 pe o lucrare de 10 și a doua mână nici nu s-a uitat pe lucrare, nota 6 devine nota finală. Deși profesorii corectori semnează fiecare lucrare, ei nu poartă niciun fel de responsabilitate, în afară de aceea morală care poate trece în plan secund, când tot ce îți dorești e să scapi mai repede.

Corectarea se petrece într-o atmosferă extrem de agitată, oamenii stau de-a valma la cozi să primească lucrările, să facă schimb, să le predea. În această zi lungă de corectare, profesorii nu au voie să iasă din centru, nici nu primesc apă sau altceva. Totul se face pe repede-înainte.

Nu profesorii sunt de vină, ci întregul sistem de corectare. Trebuie să regândim tot procesul, să ne asigurăm că lucrările sunt evaluare corect și că nu distrugem vieți printr-o corectare de mântuială”, este mesajul postat de profesorul Cristina Tunegaru.