Aproximativ 250.000 de apeluri la „112”, anul trecut, în Neamț. 46,35%, au fost non-urgente

Anul trecut, la nivelul județului Neamț au fost aproximativ 250.000 de apeluri la „112”,potrivit unui raport recent emis de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).

Din aceste apeluri, 53,65% au fost clasificate ca urgente, necesitând o intervenție rapidă și eficientă a serviciilor de urgență. Restul apelurilor, 46,35%, au fost non-urgente, subliniind necesitatea unei mai bune conștientizări publice asupra utilizării adecvate a acestui serviciu vital.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS

De 20 de ani 112 este numărul unic pentru urgențe din România, timp în care au fost preluate peste 300 de milioane de apeluri de către operatorii Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS).

Operaționalizat în 2004, Sistemul național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU) s-a dovedit o modalitate simplă, eficientă și rapidă pentru alertarea serviciilor de urgență.

Acum două decenii, 112 a înlocuit numerele 955, 961 și 981 la care puteau fi apelate în mod individual agențiile specializate de intervenție, contribuind la gestionarea eficientă, coordonată și colaborativă a situațiilor de pericol din întreaga țară și la salvarea de vieți.

Dacă în anul 2004, peste 90% dintre apeluri nu erau urgențe, astăzi procentul a scăzut sub 50%. Sistemul 112 a țintit permanent noile tehnologii, standarde și practici tehnico-operaționale care ajută la salvarea de vieți, inclusiv utilizând metode avansate de localizare și devenind, astfel, un model de bună practică pentru serviciile de urgență din alte state europene.

În anul 2023, operatorii STS ai Serviciului de urgență 112 au preluat 10.489.979 de apeluri, din care 53,82% au reprezentat urgențe. Diferența de 46,18% au fost apeluri care nu au necesitat intervenția agențiilor: Ambulanță, Poliție, ISU-SMURD, Jandarmerie sau Salvamont.

Cele mai multe dintre cazurile de urgență de competența Serviciului 112, recepționate în cele 12 luni ale anului trecut, au fost transferate către Ambulanță (49,29%), urmate de Poliție (24,01%), ISU-SMURD (18,76%), Jandarmerie (5,85%) și alte agenții (2,10%)

Potrivit STS, au fost multiple situațiile în care, pentru gestionarea unui caz, a fost necesară intervenția, în colaborare, a mai multor agenții.

Cele mai complexe evenimente din 2023, din perspectiva operatorilor STS, au fost urgențele care au necesitat mobilizări importante de resurse pentru intervenție, precum explozii, incendii de amploare și fenomene meteo extreme, care au generat sute de apeluri în câteva minute. Astfel de cazuri presupun măsuri graduale, dar rapide, eficiente și coordonate de suplimentare a operatorilor 112 la nivel local, regional și național.

La nivelul județului Neamț, în anul 2023 s-au înregistrat 249.125 de apeluri la 112. Dintre acestea 133.668 de apeluri (53.65%) au fost urgente, iar 115.457 de apeluri (46.35%) au fost non-urgente.

Cele mai multe au fost transferate către Ambulanță (96.046), urmate de Poliție (51.078), ISU-SMURD (40.524), Jandarmerie (13.817) și alte agenții (1.818)

Potrivit ISU Neamț, 136.570 de apeluri au fost gestionate de Dispeceratul integrat ISU – Ambulanță, în medie 111 apeluri pe zi fiind pentru ISU.

„De 40524 de ori au răspuns colegii din Dispecerat la apelurile venite prin 112, astfel:

  • Ianuarie – 102.19 apeluri/zi
  • Februarie – 100.03 apeluri/zi
  • Martie – 100.87 apeluri/zi
  • Aprilie – 119.30 apeluri/zi
  • Mai – 105.16 apeluri/zi
  • Iunie – 102.50 apeluri/zi
  • Iulie – 122.61 apeluri/zi
  • August – 129.06 apeluri/zi
  • Septembrie – 110.57 apeluri/zi
  • Octombrie – 117.53 apeluri/zi
  • Noiembrie – 105.86 apeluri/zi
  • Decembrie – 119,13 apeluri/zi” – a transmis ISU Neamț

Este esențial ca populația să conștientizeze că orice apel la 112 care nu este o urgență înseamnă secunde prețioase care se pierd în defavoarea tratării unor urgențe reale, adică pentru a asigura imediat sprijinul pentru cei aflați în nevoie.

PUBLICITATE