31 mai 2016 – Ziua Mondială fără Tutun


Începând cu 1988, OMS şi partenerii săi celebrează în fiecare an, pe 31 mai Ziua Mondială Fără Tutun (WNTD), pentru a conştientiza publicul şi decidenţii în privinţa poverii sociale enorme atrase de fumat şi de a impulsiona implementarea Convenţiei Cadru OMS pentru Controlul Tutunului (FCTC) – primul tratat internaţional de sănătate publică – instituită în mai 2003 şi ratificată actualmente de180 țări sau uniuni de ţări – numite părţi.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS

În UE, tutunul provoacă aproximativ 700 000 de decese evitabile în fiecare an. 70 % dintre fumători debutează înainte de vârsta de 18 ani, iar 94 % înainte de 25 de ani. Noua directivă a Comisiei Europene, aspreşte Directiva 2001/37/EU urmărind ca produsele din tutun să fie mai puţin atractive, în special pentru tineri.

Tema de anul acesta promovează introducerea ambalajelor integral standardizate (”Get ready for plain packaging”), măsură ce are rolul de a nu le mai permite producătorilor din domeniu să folosească ambalaje care să încurajeze folosirea acestor produse. Mai exact, de pe pachetele de țigări vor dispărea elemente cum ar fi culorile variate, imaginile sau logo-urile, permițându-le producătorilor să imprime doar numele mărcii, cu litere de dimensiuni standard, scris într-un anumit loc de pe pachet, alături de avertismente referitoare la riscurile consumului de tutun asupra sănătății, precum și de informații legate de substanțele toxice conținute.

Ambalarea neutră a produselor de tutun conduce la un pachet standard care trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
– pachet de formă, mărime şi material reglementate, în alb – negru  sau alte două culori contrastante (stabilite de legiuitorul naţional), cu aplicarea timbrului de accizare şi eventual a unor marcaje legale;
– nu sunt permise inscripţii privind conţinutul pachetului, exceptând: numele de brand (marca), versiunea, cantitatea – toate acestea folosind culori, caractere şi dimensiuni maximale reglementate;
– se specifică obligatoriu numele fabricantului precum şi datele sale de contact – de obicei într-un cod de bare;
– suprafeţele frontală şi posterioară ale pachetului sunt alocate exclusiv pictogramelor /avertismentelor de sănătate; nu sunt permise logo-uri sau alte imagini legate de tutun;
– nu sunt permise reclame pro-tabac ataşate de pachet, în interiorul său, pe folia transparentă sau pe produsele conţinute în pachet.

Ambalarea neutră a produselor de tutun este în vigoare în Australia din anul 2012, iar din mai 2015 se aplică în primele ţări din UE: Irlanda, Franța şi Marea Britanie.

sursa sant.ro

PUBLICITATE