Vremea capricioasă a crescut dificultatea traseelor pe Ceahlău

O vreme capricioasa cu incalzire brusca , ploaie si apoi ninsoare a facut ca dificultatea traseelor , mai ales cele expuse Nord, sa creasca, necesitand pe zone extinse un echipament cu mult peste nivelul unui turist ocazional.
In noaptea de 24 /25 februarie odata cu lasarea serii rafale de vant ce au atins si 100 km /h au viscolit zapada din zona superioara a Masivului Ceahlau facand ca parcurgerea traseelor expuse fenomenului sa fie deosebit de riscanta.
In aceste conditii conform procedurilor interne, echipa care asigura permanenta in Baza Dochia desfasoara pe periada de crepuscul o actiune de patrulare preventiva asigurandu-se ca, la lasarea intunericului, cel putin in zona din imediata apropiere a cabanei nu mai exista grupuri de turistui intarziati care sa nu fie la adapost .
In jurul orei 19:00 se retrageau cu greu din cauza furtunii spre baza cand prin dispeceratul Bazei Durau a fost anuntat ca exista o problema in zona Jgheabului cu Hotar , si cineva aflat in stare de epuizare pierduse traseul si solicita ajutor urgent . In toate aceste situatii o problema intampinata de echipele de salvare o constituie calitatea comunicatiilor astfel incat informatiile primite trebuie mai mult sa le intuiesti .
Iesirea din Jgheabul cu Hotare , de altfel fara nici un risc pe vreme buna, este dificila iarna cand este expusa unui culoar de vant extrem de puternic . Fara vizibilitate, din cauza zapezii trasportate , in cele mai multe cazuri intersectezi fara sa-ti dai seama traseul ce vine dinspre Vf. Toaca si te indrepti pe deasupra jnepenilor direct spre peretii de sute de metri care strajuiesc la stanga si la drepta Saua Lespezi.
Cunoscand acest pericol echipa de salvare a caror modalitati tehnice de vizibilitate nu difera cu absolut nimic de acelea a unui turist, fiindca cei ce merg pe munte iarna sau pe ceata densa stiu ca , fara sau cu lanterna, vizibilitatea este 0.
Dupa 30 de minute de cautare , deasupra unui hau de 50 m au reusit sa distinga doua mogaldete care orbecaiau prin viscol. Au reusit sa inteleaga ca sunt rataciti si ca nu mai gasesc de minute bune traseul si au sunat la numarul de urgenta a dispeceratului salvamont pe care l-au notat preventiv de pe stalpul de marcaj din zona Vf. lespezi chiar inainte de a intra in culoarul de vant.
Dupa inca 20 de minute de lupta cu viscolul echipa impreuna cu victimele au ajuns in siguranta la Baza Salvamont . La timp ca sa auda clar in statia fixa a bazei ca de fapt gasisera alti doi rataciti iar primul apelant , cel aflat in stare de epuizare sunase din nou solicitand ajutor.
Aceiasi echipa, o noua interventie sub presiunea situatiei si a timpului , principalul dusman al operatiunilor de salvare.
Dupa 40 de minute in aceiasi zona deosebit de periculoasa ,la mica distanta de locul unde fusese-ra recuperate primele victime , a fost gasit si turistul de 40 de ani din Iasi care urcase de unul singur pe Jgheabul cu Hotare.

Cu tot echipament performant, cu lanterna frontale si tot ce-i trebuie unui turist pentru o ascensiune de iarna , epuizarea, viscolul si windchil-ul de -39/-45 ii pregateau acestuia un sfarsit tragic.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS
Asta se intampla cand , pe suportul psihic al unui echipament performant, din spirit de aventura combinate cu vanitate excesiva, ignori cele mai importante legi ale muntelui.
– Sa nu pleci niciodata singur pe munte
– Sa alegi traseul in functie de starea vremii, nivelul de pregatire si echipament.
– Sa consulti inainte de plecare un buletin meteo
– Sa pleci pe traseu astfel incat sa ajungi la destinatie inainte de caderea noptii.
– Sa tii cont de recomandarile salvatorilor montani etc.
Dat fiind zona ,ora, conditiile metereologice , si situatia destul de rar intanita de suprapunere a doua apeluri de urgenta cu date /locuri /situatii similare consider actiunea ca fiind una complexa si foarte dificila iar factorul de risc calculat a trecut in a doua parte peste limita procedural acceptata .

Rugam turistii sa evite pe cat posibil ascensiunile pe treseele din zona expusa Nord-Nord-West ( traseele care pleaca din Durau) findca intre cota 1200 si 1600 gheata acopera mari zone de traseu si este obligatorie folosirea echipamentelor tehnice -coltari/ piolet.

Comunicat Salvamont Neamț
PUBLICITATE