Vânzările cu preț redus și promoțiile, controlate de ANPC


În conformitate cu programul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor privind tematicile de control pe trimestrul al III-lea, în perioada 03-19.08.2016 s-a desfăşurat o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc).

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS

Conform CJPC Neamț, au fost cuprinsi in actiunea de verificare un numar de 16 operatori economici avand calitatea de vanzatori, constatandu-se abateri de la prevederile legale la 10 dintre acestia. S-au aplicat un numar de 8 avertismente si un numar de 2 amenzi contraventionale in valoare totala de 5000 lei.

Toti operatorii economici verificati practicau vanzari cu pret redus din categoria vanzarilor promotionale. Referitor la respectarea obligatiiilor ce le revin in aceasta situatie, au fost identificate urmatoarele abateri :
– la 3 operatori economici se comercializau produse congelate (pizza, rulouri foietaj, chiftele, file pui, nuggets pui, tortilla umpluta, snitel legume, crochete) in vitrine frigorifice avand mesajul « Promotie » pe o banderola de culoare rosie care inconjura vitrinele, atat la partea superioara cat si la cea inferioara, fara precizarea perioadei promotiei si a preturilor vechi, barate, alaturi de preturile noi ;
– in 2 cazuri se comercializau motofierastraie si motocoase Husqvarna si Stihl avand reduceri de pret, dar fara afisarea perioadei promotiei sau a sintagmei « In limita stocului disponibil » si fara mentionarea pretului vechi al acestor produse ;
– alti 3 operatori economici, care aveau produse textile expuse in vederea comercializarii, nu afisau perioada promotiei sau sintagma « In limita stocului disponibil  » .

Referitor la respectarea regulilor de fixare a preturilor, au fost identificate urmatoarele abateri:
– se comercializau confectii textile,  prezentate ca avand preturi promotionale, dar in realitate preturile fusesera reduse in 2015, deci conform prevederilor art. 33 din OG 99/ 2000 acestea nu mai trebuiau sa fie considerate “preturi reduse”, nefiind reduse in ultimele 30 zile anterior debutului campaniei promotionale
– se comercializa incaltaminte de vara redusa cu 20-50%, fara afisarea pretului nou (consumatorii erau informati ca pretul redus va fi calculat la casa).

Se recomanda ca  fiecare consumator  :

  • sa stie ca orice vanzare cu pret redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promotionala etc) trebuie sa fie insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea ei („soldare/soldari/solduri”, “lichidare”, “promotii” etc), insotita de data de debut si de durata acesteia;
  • sa stie ca, in cazul in care oferta este deja in derulare, consumatorii trebuie sa fie informati cu privire la valabilitatea reducerii sau ca oferta este valabila numai “in limita stocului disponibil”;
  • sa verifice daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;
  • sa verifice daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat);
  • la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;
  • sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site);
  • sa stie ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare; fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (soldare, lichidare, promotionale etc).
D.M.B.
PUBLICITATE