Senatorul Eugen Tapu Nazare îl ia la întrebări pe Ministrul Transporturilor

Senatorul Eugen Țapu-Nazare a adresat o interpelare Ministrului Transporturilor, Lucian Şova, cerându-i acestuia clarificări în ce privește construirea obiectivului de investiţii „Autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş” dar și despre proiectul de construire al autostrăzii Bacău-Braşov:

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS

Stimate domnule ministru,

De mai bine de zece ani de zile, locuitorii din estul României aşteaptă de la autorităţile centrale luarea unor decizii ferme, predictibile, asumate programatic şi politic, cu privire la construirea obiectivului de investiţii „Autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş” dar, din păcate, nu s-a făcut nimic concret în acest sens. Ba din contră, în paralel, la sfârşitul anului 2017, guvernul a introdus în Master Planul General de Transport al României o nouă rută, Bacău-Braşov, ca alternativă la această autostradă, un soi de „struţo-cămilă” care nu face altceva decât să complice lucrurile, ducând aproape în derizoriu proiectul iniţial de investiţii.

În programul actual de guvernare PSD – ALDE, aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 1/2018, la Capitolul 14 – Politici pentru infrastructura de transport sunt menţionate următoarele, citez: „Guvernul susţine dezvoltarea infrastructurii de transport rutier, construcţia unei reţele eficiente de autostrăzi, drumuri expres, şosele care să facă legătura între regiunile României, precum şi între România şi alte state, prin continuarea proiectelor, în special a proiectelor susţinute prin MasterPlan, aferente coridoarelor rutiere de legătură strategică, a intercoridoarelor, a şoselelor de centură, a transportului turistic, de interes naţional. Dezvoltarea regională echilibrată, eliminarea decalajelor, un sistem eficient de gestionare şi întreţinere a tuturor drumurilor naţionale sunt esenţiale pentru dezvoltarea transportului rutier. În vederea dezvoltării transportului rutier, Guvernul susţine următoarele investiţii:() – Autostrada est-vest (Montana): Tronsonul Tg. Mureş – Tg. Neamţ (Val. estimată: 2.942 mil. Euro, FEN + BS); Perioadă realizare SF + PT: 2018-2019 Tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni (Val. estimată: 1.129 mil. Euro. Perioadă realizare SF+ PT: 2018-2019. Perioadă execuţie lucrări: 2019-2022 ()”, am încheiat citatul.

Bâlbele guvernelor de tipul „unul la şase luni”, au creat pentru cetăţenii din estul ţării şi, nu numai, chiar în spaţiul public în general, o mare deznădejde cu privire la capacitatea guvernului privind luarea unor decizii ferme, predictibile, asumate programatic şi politic, conform aşteptărilor locuitorilor din zona Moldovei, astfel încât să fie diminuate decalajele economice. În acest sens, menţionez că Moldova este o regiune subdezvoltată a ţării, cu un PIB pe cap de locuitor cu aproximativ 40% mai mic decât media naţională.

Având în vedere cele reliefate mai sus, vă adresez rugămintea, domnule ministru, să îmi transmiteţi, argumentat, clarificări cu privire la următoarele aspecte:

1. Care sunt considerentele ce au stat la baza luării deciziei guvernului de a introduce în Master Planul General de Transport al României o nouă rută, Bacău-Braşov, ca alternativă la proiectul iniţial privind construirea Autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş?

2. Proiectul de construire al autostrăzii Bacău-Braşov poate fi finanţat din fonduri europene?

3. Există la nivelul Ministerului Transporturilor un proiect clar şi predictibil cu privire la realizarea proiectului de investiţii „Autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş”?

4. Care este, de fapt, configuraţia reală a Autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş şi care sunt etapele concrete şi viabile de urmat (cap – coadă), pentru realizarea acestui obiectiv de investiţii?

PUBLICITATE