Profesorul Mihai Obreja, despre educație și măsurile neonorate de guvernul PSD-ALDE

Preocuparea pentru educație a administrației conduse liberali a fost unul dintre subiectele unei conferințe de presă ce a avut loc vineri, 2 martie, la sediul PNL Piatra-Neamț.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS

Mihai Obreja, profesor și consilier local PNL, a prezentat câteva date despre un domeniu foarte important, considerat prioritate națională – domeniul Educației:

Încă de la începutul lunii ianuarie 2018, PNL a prezentat o amplă analiză a guvernării din anul precedent, cu titlul Cartea neagră a Guvernării PSD-ALDE. Într-un document de câteva sute de pagini, bine documentat și structurat, nu putea să lipsească analiza politicilor din domeniul educației, domeniu care reprezintă, cel puțin la nivel declarativ, prioritate națională în viziunea guvernanților actuali și căruia i-au acordat un spațiu generos în Programul de guvernare. Dar atât. Din cele 111 măsuri, 0 măsuri îndeplinite, 11 îndeplinite parțial, 100 neîndeplinite. Ceea ce este foarte grav, majoritatea măsurilor care vizau învățământul preuniversitar sunt în stadiul de promisiuni.

Iată câteva din măsurile neonorate de guvernul PSD-ALDE, cu efecte negative de neimaginat pe termen mediu și lung:

  • Alocarea a 6% din PIB pentru educație (în 2017 s-a alocat o sumă reprezentând 3,2% din PIB, iar părinții au contribuit cu aprox. 15 miliarde de lei, asigurând o parte din gratuitate, ca să îl cităm pe fostul ministru al educației, Liviu Pop;
  • Asigurarea accesului la angajare, precum și la programe de calificare a absolvenților care nu au promovat examenul de Bacalaureat;
  • Construcția a 2500 de creșe, grădinițe și unități after-school. Parlamentarii PSD-ALDE au respins în Parlament propunerea de a aloca din fonduri guvernamentale 175 de milioane de euro pentru construcția a 554 de creșe în perioada 2017-2021;
  • Extinderea educației antreprenoriale de la școlile vocaționale și tehnologice la toate școlile din România;
  • Promovarea profesioniștilor în managementul educațional. Prima grijă la început de guvernare a fost să modifice metodologia de concurs pentru directori, încât  selectarea, numirea și revocarea directorilor să fie sub controlul ISJ și al Ministerului;
  • Respectarea principiului autonomiei și descentralizării în educație și a principiului responsabilității publice. Acest principiu a fost încălcat prin trecerea salarizării de la autoritățile locale la MEN/ ISJ, și iată încă o pârghie de presiune și control politic;
  • Crearea condițiilor necesare de confort, siguranță și securitate pentru toți copiii în școli, care să permită inclusiv obținerea autorizațiilor de funcționare;
  • Asigurarea întregului necesar de microbuze pentru transportul școlar și a unor campusuri școlare în centrele de comună la standarde europene;
  • Dotarea bibliotecilor școlare;
  • Investiții în infrastructura educațională a școlilor din învățământul profesional și tehnic;
  • Modernizarea taberelor pentru elevi și creșterea capacității acestora;
  • Reducerea ratei de părăsire timpurie a sistemului educațional;
  • Realizarea reformei curriculare și înnoirea manualelor, concomitent a formei printate și digitale;
  • Eliminarea birocrației, pentru a permite cadrului didactic să se concentreze pe activitățile pedagogice și cele desfășurate strict în interesul elevului;
  • Generalizarea programului Școală după Școală;
  • Dezvoltarea și implementarea programelor de stimulare a performanței adresate elevilor cu potențial deosebit.

Lista cu promisiuni ale guvernării PSD-ALDE poate continua. Ceea ce este foarte grav, este faptul că peste aceste promisiuni demagogice s-au suprapus măsuri legislative, administrativ manageriale și fiscale care definesc la modul cel mai clar posibil starea critică a învățământului românesc.

Salarizarea total nestimulativă și bătaia de joc la adresa cadrelor didactice pune adeseori presiune pe umerii acelor oameni care ar trebui să formeze caracterele viitorului. Profesia de dascăl a devenit neinteresantă, un număr însemnat dintre candidații la titularizare (5400 în 2015) obținând note între 1 și 4,99. Soluția PSD de credibilizare a concursului de titularizare, subiecte tip bacalaureat. Revoluția fiscală de la finele anului 2017 a dus la situații absurde în diverse unități de învățământ, inclusiv în județul Neamț, cu diminuări de salarii pentru unii angajați și promisiuni de corecție. Majorarea de 25% a salariilor s-a transformat într-o creștere simbolică de 3-4%.

O altă problemă care va avea grave consecințe pe termen mediu și lung este cea referitoare la manualul unic, adoptat prin lege. Un astfel de manual va inhiba gândirea alternativă și critică a elevului, în contrast total cu cerințele unei societăți moderne și dinamice. Lipsa manualelor la începutul anului școlar este expresia incompetenței decidenților din Minister, a licitațiilor întârziate și viciate. PNL este pentru manuale alternative, licitații corecte organizate la timp, pentru programe școlare stabile și predictibile, pentru evaluare și control al calității. Trebuie păstrat dreptul profesorilor, elevilor și părinților în alegerea manualelor.

Pleacă și profesorii din sistem, pentru că profesia de dascăl nu este motivantă, iar formarea și evaluarea cadrelor didactice este o formalitate. Se impune urgent respectarea Legii Educației Naționale cu privire la introducerea Masteratului Didactic.

Prin OUG nr. 90/2017, guvernul a modificat costul standard/elev, fără să coreleze acest lucru cu măsurile fiscale privind transferul contribuțiilor de la angajator la angajat. Consecința acestui act normativ, insuficiența fondurilor pentru plata salariilor. Directorii de școli au fost invitați la ISJ și somați să vină cu măsuri de reducere a cheltuielilor cu salariile, prin reduceri de posturi, comasări de clase, care conduc la efective/clasă de 40 de  elevi și închideri de școli. Asemenea lucruri s-au întâmplat și în județul Neamț, într-o lipsă totală de transparență și fără reacția sindicatelor. Surprizele vor veni la deschiderea anului școlar 2018-2019.

Procesul de politizare, adică de pesedizare a învățământului a continuat și în 2017. Ministerul a modificat metodologia de concurs pentru directori, schimbând componența comisiei de concurs, ISJ controlând totul, încât toți cei care nu au luat concursul organizat la sfârșitul anului 2016, dar fiind clienți ai PSD-ALDE, să revină pe posturi. Modificările metodologiei i-au salvat și pe cei care nu aveau voie să candideze, sau pe cei cu punctaje foarte mici la primul concurs, detașați pe funcții de director, așa cum s-a întâmplat în județul Neamț, lucru semnalat inclusiv de presă. Aceeași situație cu inspectorii generali care nu sunt la remorca PSD-ALDE: au fost schimbați/executați prin evaluări sumare, unii au câștigat în instanță, iarăși evaluați recent, în dispreț total față de lege, lucru constatat de Corpul de control al Ministrului. Imixtiunea politicului în școli s-a realizat încă o dată prin transferul plății drepturilor salariale ale profesorilor de la autoritățile locale la Minister-ISJ, efectul fiind întârzieri majore la plată.

Poate consecința cea mai gravă a politicilor PSD-ALDE în domeniul educației, o reprezintă analfabetismul, absenteismul ridicat și abandonul școlar, dificultățile de învățare, motivația redusă – atât din partea elevilor cât și din partea cadrelor didactice -pentru activitățile școlare. Sunt relevante în acest sens rezultatele la testele internaționale. În evaluările PISA 2015, România ocupă locul 48 din 72 țări participante (45% dintre elevii de 15 ani sunt analfabeți funcționali, 20% dintre tinerii de până la 25 de ani sunt șomeri). Cauza principală o reprezintă slaba finanțare. Sumele alocate de Minister pentru educație sunt inexistente, iar banii europeni pe Programul Operațional Capital Uman nu se văd, în județul Neamț existând cel mult două proiecte, din câte cunoaștem din spațiul public, și doar pentru unul singur semnându-se contractul de finanțare.

Programul Școală după Școală, atât de necesar pentru mulți elevi și familiile lor, nu are finanțare nici acum, funcționând doar izolat, din banii părinților, mulți dintre aceștia lipsind exact în cazurile în care participarea elevilor la astfel de programe ar fi foarte necesară. Lipsa unui cadru legislativ ferm și a finanțării guvernamentale a generat multe disfuncții, unele foarte grave, sesizate de presă, inclusiv în județul Neamț. Faptul că acest program nu funcționează și care doar formal se zice că este guvernamental, reprezintă o cauză a creșterii ratei de părăsire timpurie a școlii, România fiind astfel departe de a atinge țintele asumate prin Strategia Europa 2020.

Cele prezentate, în consecință, nu reprezintă decât încălcări ale Legii 1/2011, ale actelor normative subsecvente. Ne vin în minte cele legate de organizarea unor probe de Bacalaureat în timpul anului, când legea spune foarte clar că participanții la examenul de Bacalaureat sunt absolvenții de liceu. Ce se va întâmpla cu elevii corigenți, sau mai mult, cu cei repetenți. În baza cărui act normativ a fost înghețat cuantumul gradației de merit și al indemnizației de diriginte la nivelul lunii decembrie 2016? Sau , decidem la partid ca efectivele de elevi să fie peste nivelul maxim reglementat prin lege? Sau cum se explică acordarea de gradații de merit, prelungiri de activitate pentru cei din sindicate, încălcând metodologiile specifice, situație existentă și în județul Neamț? Să nu uităm încălcarea unui articol din Legea nr. 1/2011, cu privire la ocuparea posturilor vacante prin concurs și nu prin invocarea articolului 253 din legea amintită, de multe ori discriminatoriu, sau restrângeri și completări de catedră la comandă.

PNL, prin BPN și BExN, prin Comisia Națională de Educație, a monitorizat cu atenție tot ceea ce s-a întâmplat în educație în anul anterior, a realizat o analiză amplă și fundamentată, fapt concretizat în elaborarea unui document la care am făcut trimitere. Situația critică din educație, fără semne de schimbare în primele două luni (mai mult sunt semne ale nerespectării obligațiilor asumate prin programul de guvernare al PSD-ALDE, ale prevederilor legale), obligă PNL la o poziționare foarte clară, neechivocă, iar acest lucru nu se poate realiza decât prin instrumentele legale. În acest sens, PNL a depus o moțiune simplă pe educație în data de 28.02 2018,  și fiind călăuziți de cele mai bune intenții, parlamentarii noștri vor prezenta în dezbaterile din Camera Deputaților și măsuri pentru a elimina tendințele de subjugare a educației, în formă continuată, de către alianța de guvernare a PSD-ALDE.

La nivel local, acolo unde administrația este asigurată de primari PNL și majorități în CL în jurul grupului de consilieri PNL, multe dintre lucrurile grave generate de politicile guvernamentale, au fost compensate prin măsuri administrative, bugetare și prin hotărâri de CL, multe inițiate de grupul de consilieri PNL. La Piatra Neamț unitățile din educație au reprezentat o prioritate, una financiară prin alocarea a 1,5 milioane de lei pentru lucrările de reparații și întreținere. Au fost asigurate toate resursele pentru buna funcționare a unităților de învățământ, prin plata integrală și la timp a cheltuielilor pentru utilități. Drepturile salariale ale personalului din educație au fost plătite pe întreg anul 2017 la timp și integral. Peste 30 de proiecte de parteneriat depuse de școli au fost finanțate, de multe ori integral, ceea ce dovedește grija pentru creșterea actului educațional, indiferent că este vorba de activități școlare sau extrașcolare. Premierea elevilor olimpici a devenit o prioritate, expresie  a respectului pentru performanță, moment așteptat cu interes în fiecare an de Zilele Orașului. Din inițiativa Primarului și grupului de consilieri PNL, lunar, în cadrul ședințelor ordinare, se răsplătește performanța din diferite domenii: educație, arte, sănătate, afaceri, cultură, voluntariat etc.

Elaborarea proiectului de buget se face prin consultări publice cu cei interesați. Primarul organizează separat o astfel de consultare cu directorii de școli, încât pot fi prinse în buget nevoile urgente ale școlilor, iar în bugetul aprobat se regăsesc într-un procent de peste 90%. Chiar dacă nu intră în obligația administrației locale, Primăria Piatra Neamț a răspuns și unor solicitări ale școlilor pentru dotări laboratoare, rețele de calculatoare, mobilier, sisteme de supraveghere video, pentru a crește gradul de securitate a școlilor. Adăugăm la cele prezentate și finanțarea și executare unor lucrări de întreținere a curților și locurilor de joacă din incinta școlilor, într-un program ce va fi finalizat la sfârșitul acestui mandat.

Puțini oameni știu că Primăria Piatra Neamț finanțează Centrul Județean de Excelență al Elevilor. Pentru anul trecut a fost alocată suma de peste 400.000 lei, pentru cheltuieli de funcționare și cheltuieli salariale. Propaganda PSD își asumă tot ce se întâmplă în acest Centru, fără să aibă nici cea mai mică contribuție. Dă ordin de ministru de înființare a Centrului, normează posturi, dă concurs de ocupare a postului de director, dar nu suflă un cuvânt de finanțare.  Vom analiza posibilitatea ca  Primăria, prin CL, să se implice direct și în administrarea acestui Centru, încât să poată și răspunde în fața pietrenilor cum sunt cheltuiți banii din taxe și impozite plătite de aceștia.

Într-o ieșire publică viitoare vom face o prezentare transparentă și argumentată a tot ceea ce va realiza Primăria pentru sistemul de educație în acest an.

Până atunci lansăm invitația conducerilor de școli să scrie și să depună proiecte, în parteneriat cu Primăria, pentru a marca cum trebuie marea sărbătoare a Centenarului. Vă așteptăm să fiți partenerii noștri. – a fost mesajul profesorului Mihai Obreja

PUBLICITATE