Finanțări pentru reabilitarea termică a cât mai multor imobile din Piatra-Neamț


Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, a lansat pe 15 martie 2016, primul apel de proiecte pentru prioritatea de investiții 3.1A.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ ANUNȚUL DE MAI JOS

            Bugetul minim al unui proiect de creștere a eficienței energetice la o clădire rezidențială este de 100.000 euro, iar cel maxim de 5 milioane de euro. Un proiect poate cuprinde cel mult 10 blocuri de locuințe cu minim 2 niveluri (P+2).

            Astfel, cu fonduri europene se pot reabilita din punct de vedere energetic blocurile de locuinţe care respectă condiţiile prevăzute în ghidul solicitantului. Asociaţiile de proprietari au un rol foarte important în aceste demersuri, Primăria Piatra-Neamț  urmând să fie partenerul care coordonează, elaborează şi depune proiectul. Cererile de finanțare se pot depune dupa data de 16 mai la sediul Agențiilor pentru Dezvoltare Regională, timp de 6 luni, până la închiderea apelului.

            „Vom organiza în data de 31 martie o întâlnire cu președinții asociațiilor de locatari din Piatra-Neamț în care le vom prezenta condițiile de înscriere în acest program. Avem ocazia să obținem finanțare pentru reabilitarea termică a cât mai multor imobile din Piatra-Neamț; primăria va fi un sprijin pentru asociațiile de locatari și îi asigurăm pe cetățeni de întreaga noastră atenție și concentrare pentru a înscrie cât mai multe imobile în acest program” a declarat Dragoș Chitic.

Pentru ce clădiri se poate solicita finanţare? 

Asociaţiile de proprietari pot solicita accesarea de fonduri nerambursabile pentru blocuri care îndeplinesc următoarele condiţii:

  • Sunt construite în baza unor proiecte elaborate în perioada 1950-1990;
  • Au regim de înălţime de minim P+2;
  • Nu au mai beneficiat de finanţare publică în ultimii cinci ani pentru acelaşi tip de lucrări;
  • Nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanţare.

Precizare:  Nu se poate obţine finanţare pentru aceste lucrări doar pentru o singură scară de bloc, ci numai pentru întregul bloc.

Ce tipuri de lucrări pot fi finanţate?

  • izolarea termică a faţadei, înlocuirea ferestrelor, închiderea balcoanelor, izolarea termică a planşeului peste subsol;
  • lucrări de reabilitare a sistemului de încălzire (în cazul blocurilor cu centrale de bloc/scară sau a celor racordate la sistemul centralizat);
  • instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile;
  • înlocuirea corpurilor de iluminat din spaţiile comune cu unele eficiente energetic;
  • înlocuirea lifturilor;
  • implementarea sistemelor de management a funcţionării consumurilor energetice.

De asemenea, prin proiecte se pot finanţa următoarele tipuri de lucrări, în limita a 15% din costul total al investiţiei:

  • înlocuirea circuitelor electrice pe scări şi în subsol;
  • construirea/repararea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei;
  • refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;
  • repararea/refacerea canalelor de ventilaţie din apartamente în scopul menţinerii/realizării ventilării naturale a spaţiilor ocupate;
  • repararea trotuarelor în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura blocului de locuinţe;
  • repararea/înlocuirea instalaţiei de apă şi/sau a colectoarelor de canalizare menajeră şi/sau pluvială din subsolul blocului de locuinţe;
  • măsuri de reparaţii/consolidare a clădirii (acestea nu vizează intervenţii anterioare neautorizate);
  • crearea / adaptarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilităţi (rampe de acces).

       Asociaţiile de proprietari trebuie să depună o adresă şi documentele justificative la Primăria Piatra-Neamt. Lista documentelor este următoarea:

  1. O adresă în care se menţionează intenţia de a accesa fonduri europene pentru reabilitarea termică a blocului şi se enumeră lucrările de intervenţie necesare în vederea creşterii performanţei energetice a locuinţelor.
  2. Hotărârea/Hotărârile de principiu ale Adunării Generale a Asociaţiei de Proprietari, prin care se solicită finanţarea în cadrul “Programului Operaţional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiţii 3.1 – Sprijinirea eficienţei energetice, a gestionării inteligente a energiei şi a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, şi în sectorul locuinţelor, Operaţiunea A Clădiri rezidenţiale”.

Hotărârea va cuprinde următoarele informaţii:

– aprobarea intervenţiilor/măsurilor de creştere a eficienţei energetice;

– numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente trebuie să îşi exprime acordul);

– numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările care presupun intervenţii în interiorul apartamentelor (obligatoriu toţi proprietarii trebuie să îşi exprime acordul, dacă soluţia tehnică prevede acest tip de lucrări de intervenţie);

– numărul apartamentelor cu destinaţie locuinţă aflate în proprietatea persoanelor juridice  sau a autorităţilor şi instituţiilor publice precum şi numărul apartamentelor cu destinaţie de spaţii comerciale sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă ai caror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (obligatoriu toţi proprietarii acestor spaţii trebuie să îşi exprime acordul).

  1. Tabel centralizator cu toţi proprietarii din care să rezulte acordul a 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente privind solicitarea finanţării în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020 şi pentru lucrările de intervenţie propuse prin documentaţia tehnico-economică. Din acelaşi tabel trebuie să rezulte acordul a 100% din proprietarii apartamentelor/spaţiilor cu altă destinaţie decât locuinţă şi apartamentelor cu destinaţie de locuinţă deţinute de persoanele juridice, precum şi a proprietarilor apartamentelor care presupun lucrări de intervenţii în interiorul locuinţei.
  2. Extras al cărţii tehnice a imobilului, fişa tehnică a imobilului, procesul verbal de recepţie la terminarea lucrărilor sau orice alt document justificativ din care să rezulte faptul că blocul a fost construit în perioada 1950-1990.
  3. Tabelul centralizator al lucrărilor executate ulterior construcţiei blocurilor, conform formularului tip
  4. Extras de carte funciară
  5. Declaraţie pe proprie răspundere din partea fiecărui proprietar care să ateste că apartamentul are destinaţia de locuinţă sau este spaţiu comercial/spaţiu cu altă destinaţie.

Asociaţia de proprietari va contribui financiar după cum urmează:

– 25% din valoarea lucrărilor de intervenţie a apartamentelor cu destinaţie locuinţă (inclusiv a apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfaşoară activitate economică) aflate în proprietatea persoanelor fizice.

– 100% din valoarea lucrărilor de intervenţie  aferente spaţiilor comerciale sau spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, apartamentelor cu destinaţie locuinţă aflate în proprietatea persoanelor juridice, a UAT sau a autorităţilor şi instituţiilor publice.

Persoanele cu handicap sau familii cu persoane cu handicap aflate în întreţinere, persoanele care realizează venituri medii nete lunare pe membru sub câştigul salarial mediu net pe economie, veteranii de război şi soţul/soţia acestora, pensionari ale căror venituri medii nete lunare pe persoană sunt sub câştigul salarial mediu net pe economie pot beneficia de ajutoare de natură socială pentru reabilitarea termică a locuinţei din partea Primarie Piatra-Neamt. Contribuţia acestora nu poate fi mai mică de 3,5% din valoarea lucrărilor.

Primăria Primaria Piatra-Neamț va semna un contract cu Asociaţia de Proprietari pentru a elabora, depune şi derula proiectul de reabilitare termică a blocurilor. Proiectele se vor contracta în ordinea depunerii acestora, cu condiţia să obţină minim 60 de puncte. Linia de finanţare este deschisă, în limita fondurilor disponibile, până în data de 16 noiembrie 2016.

Pentru mai multe detalii, reprezentanții asociațiilor de locatari pot apela numărul de telefon 0233218991 interior 233, de luni până vineri între orele 08-14.

PUBLICITATE